Nyomtatás 

Kicsit többet: ásványi anyagokról

Az ásványi anyagok olyan, a természetben található szervetlen kémiai elemek, melyek az élő szervezetben jelentős szerepet töltenek be, mind a folyamatokban, mind a szabályozásban. Makroelemnek azokat az ásványi anyagokat nevezzük, amik az emberi szervezetben a test tömegének 0,005%-nál nagyobb mennyiségben fordulnak elő és a napi szükséglet is jelentős belőlük.

Kalcium (Ca)
A kalcium a csont szerves része, egy felnőtt ember csontozatában körülbelül 1 kg kalcium van. A maradék kalcium eloszlik a sejteken kívüli folyadékban és a lágyszövetekben, illetve fehérjéhez kötve. Fontos szerepe van az izomműködésben és ingerületvezetésben is.
A kalciumbevitelnek csak a 20-40 %- a hasznosul.
Fő forrása: tej, tejtermékek és olajos magvak.
Hiánytünet: izomproblémák-, görcsök, csontritkulás.

Klór (Cl)
A só-víz háztartásban, és a sav-bázis egyensúly fenntartásában játszik fontos szerepet. Szükséges a gyomorsavtermeléshez. A szervezetben 0, 15 % klór van, leginkább a gyomorsavban.
Fő forrása: konyhasó
Hiánya nem nagyon fordulhat elő.

Kálium (K)
Fontos szerepet játszik a sav-bázis egyensúly fenntartásában, a nátriummal együtt részt vesz az ingerületi folyamatokban. Részt vesz az izomműködésban és a sejtek energiaellátásában.A felnőtt emberben körülbelül 150 gramm kálium van, mégpedig a sejten belüli vízterekben, a sejtplazmában oldva.
Fő forrása: A kálium minden élelmiszerben megtalálható, több-kevesebb mértékben.
Hiánya nem nagyon szokott előfordulni, kivéve hányás-hasmenés esetén. Ilyenkor felléphet esetleg izomgyengeség.

Magnézium (Mg)
A szervezetben a csontokban és a sejtek belső terében körülbelül fele-fele arányban 20- 30 gramm magnézium található. Szerepe van az idegrendszer működésében, számos enzim működésén keresztül a fehérje-, szénhidrát-, és zsíranyagcserében.
Fő forrása: hüvelyesek, teljeskiőrlésű gabonafélék, a gyümölcsök, a tejtermékek és halfélék.
Hiánytünet: fáradékonyság, idegrendszeri problémák, rossz vérkeringés.

Nátrium (Na)
A felnőtt szervezetben körülbelül 90 gramm nátrium található, részben kötött, részben cserélhető formában. A nátrium, a káliummal együtt, fontos szerepet játszik az ozmotikus nyomás fenntartásában, valamint a folyadékháztartás szabályozásában. Ezenkívül szerepe van az idegrendszeri ingerületek átvitelében.
Az élelmiszerekben mindben megtalálható, külön pótlásra általában nincs szükség
Itt könnyű átesni a ló túloldalára és túlságosansósan táplálkozni.

Foszfor (P)
Az egyes fehérjéknek, enzimeknek, vagy nukleinsavaknak az építőköve. Fontos szerepet tölt be a fehérje-, szénhidrát- és zsír-anyagcserében. A szervezet a tartalékenergia egy részét is foszforvegyületek formájában tárolja. Fontos szerepet tölt be az idegrendszer működésében, fehérjeszintézisben és enzimek működésében is. A felnőtt emberben 700- 800 gramm található.
Fő forrás : a foszfor szinte minden élelmiszerben megtalálható, kisebb-nagyobb mennyiségben. Hiányállapotával nem is igazán kell számolni, főleg, hogy az élelmiszeripar, foszforsav formában ugyan, de nagy mennyiségben használja.
Hiánya csak tartós savmegkötő terápia során alakulhat ki.

Iratkozzon fel az ingyenes hírlevelünkre, melyben tájékoztatni fogjuk az új híreinkről, akcióinkról és nyereményjátékainkról!